Oma Simone +

2 weken geleden had ik op zondag een knutseldagje. 
Eén van de projecten die toen op de planning stonden was een easel-hoedjeskaart. Ik had de uitleg gelezen op het blog van Craft Sensations  en dit leek me een ideaal kadootje om mijn schoonmama wat op te beuren.
 


Na de ziekenhuisopname van mijn schoonvader, zijn overlijden eind december ging het minder goed met haar.  Haar dementie verergerde, ook door het rouwproces, het alleen zijn, het gemis aan sociale contacten door Corona...  Ondanks de prima thuiszorg, de thuisverpleging en onze dagelijkse bezoekjes lukte het minder en minder om alleen thuis te wonen, wat zij zelf ook aangaf.  Toen ze eind mei de kans kreeg om te verhuizen naar het woonzorgcentrum waren we blij, ze zou er veilig zijn, niet meer alleen,  alle zorgen krijgen...  Maar het was niet wat we hoopten, eerst moest ze een 10-tal dagen in quarantaine, dan mocht ze in de leefgroep maar mochten wij nog niet op bezoek..  Gelukkig woonde ze op het gelijkvloers en konden we in het begin aan het venster babbelen, later in de tuin, achter de omheining, op anderhalve meter afstand....  Geleidelijk aan mochten we wel eens op kamerbezoek (weer met afstand en mondmaskers) of op bezoek in een grote ruimte, achter plexiglas...  Maar zo pijnlijk om te merken dat ze niet kon wennen aan het wonen in het woonzorgcentrum.  Zoveel traantjes, zoveel onmacht, ze kwam ook niet goed meer uit haar woorden en werd dan onrustig of boos omdat ze het niet kon vertellen.  We wilden haar zo vaak eens goed knuffelen, maar het kon/mocht niet, ...  

Oma was zelf - tot voor een kleine 2 jaar - altijd heel creatief bezig, breien, hardangerborduurwerk en hele 'schilderijtjes' in kruisjessteek, ...  Zij apprecieerde dan ook altijd de zelfgemaakte kaartjes (bleven maanden op de kast pronken, en nadien in de koekendoos, zeker niet in de papierbak).


Dus... een roze hoedjeskaart.  

Vorige zaterdag gingen we met de fiets naar oma, het moest wat snel plots (bezoek volgens vastgestelde tijdsblokken...), en ik was het kaartje vergeten.  Johan ging dan nog 2 keer op bezoek, één keer echt, één keer aan het venster, hoedje niet meegegeven, want ik wou het zelf geven, zaterdag mochten we weer binnen op bezoek, en dan zou ik het haar kunnen geven.
Maar... in de nacht van donderdag op vrijdag werd oma opgenomen op Spoed met een heel zware hersenbloeding.  Vrijdagavond is ze overleden, zoon en dochter en ik als schoondochter mochten gelukkig bij haar blijven (helemaal tegen de strenge richtlijnen van het ziekenhuis in, waarvoor we hen wel heel dankbaar zijn).
In plaats van op bezoek te gaan bij oma zaten we gisteren dus een begrafenis te plannen...  


Op de rouwbrief is een foto van één van haar kruisjessteekborduurwerkjes verwerkt.  Moest ze het kunnen zien, ze zou er blij om zijn denken we.


Groetjes

Nancy

Reacties

Irene zei…
Lieve Nancy, ik ben er helemaal beduusd van..wat is dit toch een intens droevig jaar voor heel veel mensen! Jullie enige troost is misschien dat haar "zó intens verdrietig zijn" op die plek nu voorbij is en ze weer bij haar man is (ik geloof daar écht in!).
Heel veel liefs en sterkte voor jullie allemaal!
XxIrene
Freubelmina zei…
Zo hier ben ik even stil van Nancy.......wat heftig en wat is het allemaal snel gegaan.
Erg verdrietig voor jullie allemaal,heel veel sterkte.
En wat jammer dat ze je hoedje niet meer gezien heeft, ik denk dat je het mooi zelf op je kast moet zetten ter nagedachtenis?
Prachtig om op haar kaart haar borduurwerkje te zien, ze ziet het vast van boven,dat geloof ik echt!
Liefs en veel sterkte xxxx
Je@net zei…
Ach Nancy...wat gaat het dan ineens allemaal snel. Je hoedje is prachtig geworden en wat zou ze dat mooi gevonden hebben.
Heel veel sterkte voor jou en je gezin!
Eri zei…
Elke keer als ik zo'n verhaal hoor of lees, springen de tranen me in de ogen. Het is allemaal zo verdrietig.
Heel jammer dat het niet gelukt is om het prachtige hoedje aan haar te geven. Een mooi gebaar om haar borduurwerkje op de rouwkaart te verwerken. Ik wens jullie heel veel sterkte de komende tijd!
Groetjes, Eri
Sarah zei…
Lieve Nancy, tranen schieten me te binnen
. Wat een droevig verhaal. Dat hoedje moet je bewaren ter nagedachtenis. Ik maakte voor mijn papa ook nog een kaart, wou het afgeven , maar het ging ook snel. Die kaart bewaar ik op een speciale plek.
Sterkte lieve Nancy. In deze tijd zijn deze emotionele eens zo heftig.
Liefs x
Ans Gilbert zei…
Hoi Nancy, wij hadden elkaar al "gesproken" maar nogmaals gecondoleerd met het grote verlies. Jammer dat ze het hoedje niet meer gezien heeft, ik zou het zelf een mooi plekje geven.
Heel veel sterkte
Groetjes
Ansx
Wies zei…
Lieve Nancy wat verdrietig dat je schoonmoeder is overleden. Ik leef met jullie mee. Jammer dat ze je mooie hoedjeskaart niet meer heeft gekregen, maar ze zou hem vast een speciaal plekje gegeven hebben. En mooi dat een borduurwerkje van haar op de rouwkaart staat. Ik wens jou en je familie veel sterkte toe.
Groetjes, Wies
Hetty P. zei…
Wat heftig Nancy voor jullie om dit allemaal op deze manier weer mee te maken.
Ze heeft zoveel moeten doorstaan afgelopen jaar en jullie hebben geprobeerd om zoveel mogelijk voor haar te betekenen. Dat is door alle omstandigheden is dat niet makkelijk geweest.
En dan nog zo'n mooi hoedje voor haar gemaakt, zo jammer dat ze het niet meer heeft gezien. Ze zou het vast schitterend vinden.
Heel veel sterkte met dit grote gemis.
Liefs,
Hetty
Diny zei…
Ach Nancy....ik zit met kippenvel je verhaal te lezen.
Het mooie hoedje mocht je schoonmoeder niet meer bereiken.
Maar jij hebt er met liefde aan gewerkt.
Ik weet zeker dat ze het geweldig zou hebben gevonden....het is dan ook erg mooi gemaakt.
Lieve Nancy.....heel veel sterkte voor jullie allemaal!
Liefs Diny
GerJanne zei…
Och Nancy,
ik zit dit allemaal met kippenvel te lezen. Wat verdrietig dat het allemaal zo moet en wat goed van het personeel, op het laatst dat ze toch even de regels aan hun laars lapten. Hoe kil kan het anders zijn!
Ik wil jou en je familie veel sterkte wensen. Het hoedje is prachtig en nu een aandenken..
Marfien zei…
Een prachtige kaart waar je je schoonmoeder een groot plezier mee deed want je hebt haar er vast wel over verteld. Al heeft ze het resultaat dan niet in het echt gezien dan blijft het voor jullie toch van emotionele waarde
Wens jullie veel sterkte in de komende periode
Hermien zei…
O, Nancy wat een vervelend bericht. Wat natuurlijk wel heel fijn is dat jullie haar bij hebben mogen staan in haar laatste uren, het enige wat jullie ook nog voor haar konden doen was om er gewoon te zijn.En hoe mooi is het dat jullie een borduurwerkje op de rouwbrief verwerkt hebben. Heel veel sterkte voor de komende tijd.

Groetjes Hermien
Lieve Nancy, wat een verdrietig verhaal. De kaart is echt prachtig en ik hoop dat het nu een mooi en dierbaar aandenken kan zijn naar die lieve en creatieve schoonmoeder van je. Heel veel sterkte!
Bernadet zei…
Ach lieve Nancy dan toch, allereerst heel erg veel sterkte met het verlies van je schoonmama. Wat ontzettend jammer dat je het hoedje niet meer af hebt kunnen geven.
Wel fijn dat jullie toch nog bij haar mochten zijn.
Rosina zei…
Ik had je berichtje al op FB gelezen Nancy.. maar nogmaals gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder....Ze is het overlijden van haar lieve man nooit helemaal te boven gekomen...hoe goed haar verzorging ook was en dan daarbij die eenzaamheid tijdens al die maanden heeft ze niet meer kunnen verwerken...
Wel jammer dat ze je prachtige hoedje niet meer heeft mogen bewonderen...het zal nu waarschijnlijk bij jou blijven met altijd de warme gedachte aan haar...
Ik wens jou en zeker ook je man en verdere familie heel veel sterkte de komende tijd
lieve groetjes Rosina
Nicolette zei…
Ach Nancy, wat een verdrietig bericht. Gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder.
Heel veel sterkte voor jullie.
Lieve groet, Nicolette
Ellen zei…
Wat een verdrietig verhaal Nancy. Gecondoleerd met dit grote verlies en heel veel sterkte gewenst voor jou en je familie.
Ook heel sneu dat ze he prachtige hoedje niet heeft kunnen bewonderen...jij kan die kunstwerkje ju een mooi plekje geven als mooie herinnering aan haar.
Liefs Ellen
Gina zei…
Oh Nancy ! Zo erg ! Mijn oprechte deelneming met dit plotse verlies ! Zal wel dubbel zijn dat je het mooie hoedje niet hebt kunnen afgeven. Nu hangen er natuurlijk extra veel herinneringen aan . Heel veel sterkte ! Knuffel, Gina
Nelleke zei…
Maandag las ik jou berichtje al en dacht hier moet ik op reageren. Gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder. Wat is het, ondanks haar mooie leeftijd, een gemis voor jullie.
En ja, wat jammer dat je dit mooie hoedje niet meer aan haar kon geven. Als creatieve vrouw zou ze dat vast gewaardeerd hebben. Voor jou nu een mooi aandenken aan haar creativiteit. Wat een prachtige tekst hebben jullie gebruikt, je schrift ook zo liefdevol over haar. Veel sterkte de komende dagen en natuurlijk ook daarna. Groetjes, Nelleke
Margreet zei…
Och Nancy, wat een mooi, maar ontzettend verdrietig blogbericht. Je hebt het zo mooi verwoord en wat jammer dat ze jouw mooie creatie niet meer heeft kunnen zien. Wat een mooi gebaar naar haar dat jullie onder het mooie gedicht een van haar borduurwerkjes hebben geplaatst.
Ik wens jullie heel veel sterkte met dit grote verlies.
xxx Margreet
Daphne zei…
Ach Nancy, wat een ontzettend verdrietig bericht is dit!!
Ik krijg er tranen van in mijn ogen.
Wat vertel je mooi en liefdevol over je schoonmoeder. Het was een lieve, zorgzame vrouw zo te lezen.
Wat ontzettend fijn dat jullie in het ziekenhuis bij haar konden zijn.
Je maakte een prachtig hoedje voor haar!! Misschien kan je het meegeven aan haar, nu ze aan haar laatste reus beginnen is?!
Heel heel veel sterkte en dikke kus voor jullie allemaal.
Pas goed op elkaar!!
Angela zei…
Och Nancy wat een verdriet.
Eerst het overlijden van je schoonvader, dan moeten toezien hoe slecht het met schoonmama gaat. Haar verblijf in het woonzorgcentrum wat je door je ziel snijdt.... en dan het plotselinge overlijden. Het is allemaal wel erg veel om te verwerken.

Mijn oprechte deelneming....
Heel veel sterkte gewenst.
lfs Angela

Populaire posts van deze blog

Rouw- en sterktekaartjes...

Elke donderdag een kerstkaartje... # 2023/17 Challenge Monochroom

Kadoosjes met Pronty Stencils